12 oktober 2014

ATT ARRANGERA EN RALLYTÄVLING

                                                                                              Jon-Olov Renberg Piteå MS "Kanonrundan 2007"    Foto: Lelle

Dammet har precis lagts sig efter 55:e upplagan av den historiskrallytävlingen "Kanonrundan".Dagen efter började jag tänka på vilket enormt arbete tävlingsorganisationen har lagt ner under året på att planera, ordna tillstånd, reka vägar och framförallt att ordna funktionärsstaben för denna typ av tävling. det är inte bara kurvvakter och vägvakter som skall raggas, nej även sträckchefer samt startbil och målbil. Tävlingsledare och tävlingssekreterare skall finnas på plats redan före alla andra tävlingsdagen samt besiktningspersonalen, och jag kan berätta de har inte haft en lugn stund sista veckan med förberedelser, lite sömn har det blivit också. Funktionärer skall drillas, framförallt de som sitter i start och målbil. Det skall även finnas radiosamband ute i skogarna. Tävlingsbilarna skall besiktas och då skall det även finnas en som syr ihop detta en tekniker. Domare skall finnas också samt en banchef. Personal till kiosker och hamburgare som skall grillas tävlingsdagen. Totalt går det åt ca 80 st funktionärer för denna typ av tävling. En ganska stor apparat för ett par timmars tävlande.
En viktig detalj är att utse en pressansvarig som kontkatar sportredaktioner på lokaltidningar, försöka få till ett förhandsrepotage för att klubben skall få möjlighet att synas och locka publik. Pressansvarig skall också under tävlingsdagen se till att journalister och fotografer kommer på plats, träffa förare och när tävlingen är över ordna resultatlisor ått journalister. bereda fotografer möjlighet att få bra actionbilder smat försöka hålla dessa kvar till prisutdelningen som inte är en allt för lätt uppgift då motorsporten inte allas får samma generösa utrymme som fotboll och hockey.

Någon stackare skall upprätta roadbook, ingen uppgift för den oinvigde. Mycket arbete ligger bakom en sådan. När den är klar och godkänd av tävlingsledningen ligger den till grund för pilningen och naturligtvis för de tävlande som innan start rekar sträckorna med roadbooken som grund.

Peter Bäck NMS-Boden  "Kanonrundan 2004" Totalsegrare                                                                                    Foto: Lelle

Dagen före tävling är det dags för att att åka ut på sträckorna, vägar skall avlysas, skyltas och pilas för de tävlande. En enorm insats. NMS-Boden andvände sig av däck som buntats ihop i kurvor och chikaner. Jag tror det kördes ut en 70 däckpar före tävlingen till kurvor och chikaner. Däcken i kurvorna är till för att de tävlande inte skall gena allt för mycket och minska slitaget då man betalar för de vägar man kör.


Hans Aldenlöv och Mats Öberg "Kanonrundan 2010"             Foto: Lelle
Tävlingsledningen är på plats kl.06.00, sista kollen att allt är på plats. Klockor skall synkas, datorer och bildkanoner monteras upp för att kunna serva med tider efter varje körd SS. Tidkort skall fyllas i, tider matas in i dator för att senare presenteras på vita duken. Sträckcheferna samlar ihop sin personal, ser till att start och målbil får klockor och en snabbgenomgång för att fräscha på rutinerna innan de beger sig ut på sträckorna. När tävlingen drar igång så måste allt fungera, ingenting får lämnas åt slumpen. Förarsammanträde skall hållas. Efter det kan tävlingsorganisationen börja
andas ut lite fast det återstår någon timme till start. brefing med domare som åkt igenom sträckorna och kanske har synpunkter på något.


Årets "Kanonrunda" hade jag äran att få ingå i denna stab, men jag vill påpeka det var en väldigt liten insats, inget jag klappar mig för bröstet. jag fick en fråga och tyckte jag hade ändå inget planerat så det föll sig naturligt att bidra med det lilla jag kunde hjälpa till med. När jag ser tillbaka på min insats inser jag vad lite jag gjorde egentligen men det är inte min insats det handlar om utan alla de som i motorklubbarna år ut och in lägger ner sin själ i klubbarbetet för att rally.rallycross-folkraceförare skall få chansen att göra det de så mycket tycker om att få tävla.

Jag har ofta undrat vad är det som driver dessa killar och tjejer att ta på sig detta ansvar att arrangera en biltävling typ rally, rallycross eller folkracetävling. Det krävs en hel del intresse, och framförallt ett väldigt stort engagemang och ett stort hjärta som klappar för klubben att ge de aktiva möjligheten att tävla, göra det de tycker bäst om. Jag vill till de aktiva tävlanden oavsett vilken motorsportgren ni tävlar i ge dessa killar och tjejer en stor eloge för utanför dessa ja jag kallar de hjältar blev det ingen tävling. För de arrangerar inte bara en tävling utan flera per år.

StorZataChevan "Kanonrundan 2014"                                                                                                                   Foto: Lelle
När dammet har lagt sig så skall allt som körts ut på sträckorna plockas ihop, däcken skall åter till klubbstugan. Skyltar skall skruvas av från käpparna, läggas in på hyllor i förrådet. Band som andvänts som avspärrningar skall samlas in, bommar öppnas. Tävlingsledningen andas ut, en del avåkningar men inga personskador och  alla fotografer verkar ha överlevt.
Nu återstår endast att skicka in lite rapporter, samlas senare för en slutsummering av tävlingen och så börjar de fundera i nästa Kanonrunda, den 56:e. Kommer dessa hjältar i mina ögon att ta på sig uppdraget. Ja jag tror det för de brinner för sin uppgift. Tack för att jag fick vara med på ett hörn.


Lasse Johansson NMS-Boden  "Kanonrundan 2008"  (Kusträsk)                                                                               Foto: Lelle








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar